Jak stworzyć przytulną przestrzeń do pracy w domu? Inspiracje i porady

Jak stworzyć przytulną przestrzeń do pracy w domu? Inspiracje i porady

Jak stworzyć przytulną przestrzeń do pracy w domu? Inspiracje i porady

Kiedyś niewiele osób pracowało z domu, ale ostatnie czasy przyniosły duże zmiany. Coraz więcej firm oferuje możliwość pracy zdalnej lub hybrydowej. Jeśli należysz do grona osób pracujących na home office lub prowadzisz działalność, potrzebujesz miejsca do pracy w swoim domu. Co jest niezbędne w domowym biurze? Gdzie najlepiej urządzić kącik z biurkiem? Z tego artykułu dowiesz się, jak stworzyć przytulną przestrzeń do pracy w domu!

Oddzielny gabinet czy kącik do pracy?

Dla wielu osób wygodniej jest mieć w domu osobny gabinet do pracy. Jest oddzielony od domowego gwaru, panuje w nim cisza i spokój, a po zakończeniu pracy można wyjść z niego, jak z biura.  Osobny pokój do pracy łatwiej jest urządzić, gdyż zmieszczą się w nim wszystkie niezbędne meble czy urządzenia. Jeżeli masz miejsce na domowe biuro, do dzieła! Nawet w niewielkim pomieszczeniu zmieści się biurko z szerokim blatem na komputer, ergonomiczny fotel, a nawet komoda na dokumenty czy niewielka sofa i stolik kawowy. Nie każdy jednak może sobie pozwolić na zagospodarowanie całego pokoju na biuro. Można je urządzić w salonie lub w sypialni.

Jak stworzyć przytulną przestrzeń do pracy w domu? Kolory mają moc!

Warto zadbać o to, by przestrzeń do pracy była przytulna, ale także maksymalnie funkcjonalna. Na ścianach najlepiej sprawdzi się jasny, chłodny kolor, który poprawia koncentrację. Dobrym wyborem jest modna, szałwiowa zieleń, a także błękit lub inny jasny odcień niebieskiego. Meble także powinny być stonowane i z naturalnych materiałów, na przykład drewna. Jeżeli chcesz zastosować kontrast, powieś na ścianie modernistyczny plakat lub postaw w rogu sofę czy fotel w wyrazistym kolorze, takim jak czerwień czy pomarańcz. Pamiętaj jednak o umiarze, bo kontrast, który pobudza do działania i wzmaga kreatywność, w dłuższej perspektywie może być męczący.

Funkcjonalne i przytulne miejsce do pracy w salonie 

Jeżeli nie masz pustego pokoju na zorganizowanie biura, dobrym pomysłem jest wydzielenie przestrzeni, która będzie spełniać funkcję miejsca do pracy. Jednym z pomieszczeń, które najlepiej się do tego sprawdzą, jest salon. Jeżeli jest duży, bez trudu znajdziesz kącik na biurko. W miarę możliwości powinno ono znajdować się w dobrze oświetlonym miejscu, na przykład przy oknie, by można było wykorzystać światło dzienne. Oderwanie wzroku od ekranu i spojrzenie w dal jest również zdrowe dla wzroku. Jeżeli pracujesz przy komputerze, zadbaj o to, by w pobliżu biurka znalazł się także kontakt. Dzięki temu można będzie podłączyć ładowarkę, drukarkę czy skaner, a także lampkę czy inne potrzebne urządzenia.

Doskonałym pomysłem jest oddzielenie przestrzeni do pracy od reszty salonu. Pozwoli to nie tylko na symboliczne „wyjście z biura” po pracy i odgrodzenie go od przestrzeni domowej, ale także zadbanie o higienę pracy. Nie mając na widoku czekających obowiązków domowych czy rozrywki, lepiej skupisz się na zadaniach. Najprostszą metodą na oddzielenie biura od salonu jest ustawienie regału, który zasłoni kącik do pracy. Przy okazji może służyć jako miejsce na dokumenty. Można też zamontować lamele lub postawić parawan. Jeśli zależy Ci na cichym i przytulnym miejscu do pracy, dobrym pomysłem jest ustawienie szklanej ścianki działowej. Wygląda ona efektownie i nowocześnie, a ponadto pozwala odizolować się od dźwięków dobiegających z mieszkania.

Jak stworzyć wygodną przestrzeń do pracy w sypialni?

Sypialnia jest z reguły miejscem bardziej odosobnionym niż salon. Nietrudno tam o spokój, dlatego wiele osób decyduje się urządzić domowe biuro właśnie tam. Podobnie jak w pokoju dziennym, warto zadbać o dobre oświetlenie. Aby maksymalnie wykorzystać światło dzienne, biurko warto ustawić przy oknie. Poza miejscem do pracy może ono również pełnić funkcję toaletki, dzięki czemu przestrzeń będzie funkcjonalnie wykorzystana. Jeśli jednak sypialnia znajduje się po wschodniej lub południowej stronie budynku,  problemem może być słońce świecące w ekran. Zanim wybierzesz miejsce na biurko, rozważ tę kwestię. Jeśli sypialnia jest niewielka, odgradzanie biurka ścianką może sprawić, że wnętrze stanie się przytłaczające. Najkorzystniej jest podczas pracy siedzieć tyłem do reszty pomieszczenia, by ograniczyć ilość bodźców.

Domowe biuro - jakie meble wybrać?

Jeżeli miejsce do pracy masz już wybrane i wydzielone, pora na zakup mebli. Największe pole do popisu mają osoby, które mają w mieszkaniu wolne pomieszczenie. W takim gabinecie znajdzie się miejsce nie tylko na biurko, ale także kanapę i stolik kawowy do przyjmowania klientów lub odpoczynku oraz komodę czy szafkę na dokumenty. Warto zainwestować w biurko z regulowanym blatem, które znacząco podniesie komfort pracy. Jego wysokość można dopasować do wzrostu, a ponadto umożliwia ona pracę na stojąco. Innym rozwiązaniem jest zakup zwykłego drewnianego biurka, dopasowanego do Twoich potrzeb i preferencji.

Bez względu na to czy Twoje biuro zajmuje osobne pomieszczenie, czy wydzieloną przestrzeń w salonie lub sypialni, najważniejszym aspektem jest ergonomia. Przypadkowo dobrane krzesło z jadalni czy salonu spełni swoje zadanie przy okazyjnej pracy. Jeżeli jednak pracujesz pięć dni w tygodniu po 8 godzin, niewłaściwa postawa przy pracy może szybko doprowadzić do problemów. Bóle pleców nie tylko źle wpłyną na Twoje skupienie w pracy, ale również znacznie obniżą jakość życia. Z tego powodu warto zainwestować w wygodny fotel z regulowaną wysokością siedziska, oparciem i podłokietnikami.

Biuro w małej kawalerce - jak wydzielić przestrzeń do pracy?

Nietrudno jest stworzyć przytulną przestrzeń do pracy w specjalnie wydzielonym gabinecie, salonie lub sypialni. Prawdziwym wyzwaniem jest zorganizowanie sobie biura w maleńkiej kawalerce, w której jedno pomieszczenie jest zarówno pokojem dziennym, jak i sypialnią. W takim wypadku sprawdzą się wielofunkcyjne lub składane meble. Rozkładane biurko może się zamienić w niewielki stoliczek, który zmieści się w rogu pomieszczenia. Dzięki temu zyskasz wygodne miejsce do pracy, a równocześnie nie stracisz cennej powierzchni mieszkania. Warto również używać go jako stołu jadalnego. W nowoczesnych mieszkaniach coraz częściej można spotkać składane blaty.

Jeżeli miejsca jest niewiele, dobrym pomysłem jest także zamontowanie szerokiego parapetu, który będzie równocześnie biurkiem. Ważniejszą kwestią jest dopasowanie odpowiedniego i wygodnego krzesła, które spełnia kryteria ergonomii. Dzięki niemu unikniesz dyskomfortu podczas pracy i zadbasz o swój kręgosłup. W przypadku malutkich mieszkań trudno jest oddzielić przestrzeń pracy od miejsc do wypoczynku, dlatego dobrym pomysłem jest zaznaczenie końca pracy poprzez posprzątanie miejsca pracy. Codziennie rano przygotuj rzeczy, które są do niej potrzebne, a po ośmiu godzinach schowaj je w niewidocznym miejscu, na przykład do szafy.

Przytulna przestrzeń do pracy a umiar i minimalizm

Jeżeli chcesz stworzyć przytulną przestrzeń do pracy, ale nie masz do dyspozycji ogromnego biurka, ogranicz ilość rzeczy. Domowy gabinet to nie formalne biuro, w którym potrzebujesz zdjęć czy pluszaków, by poczuć się trochę bardziej „u siebie”. Maskotka, ramka ze zdjęciem czy figurka nie są tam niezbędne. Jeżeli chcesz, aby domowe biuro było bardziej przytulne, powieś na ścianie nad biurkiem ładne zdjęcie w ramce lub plakat, a na blacie postaw świecę zapachową. Wybierz sobie wygodne krzesło, wprowadź do wnętrza nieco koloru. W osobnym gabinecie możesz także postawić sofę z poduszkami, jednak na biurku powinien panować porządek. Nieład i zbyt duża liczba przedmiotów rozprasza i nie pozwala się skupić na pracy.


Komentarze